Allmänna Villkor

Artikel 1 – Definitioner

 

I dessa villkor ska följande förstås:

Ångerperiod: perioden inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska personen som inte handlar i utövandet av yrke eller näringsverksamhet och ingår ett avtal på distans med näringsidkaren;

Dag: kalenderdag;

Långvarig transaktion: ett avtal på distans avseende en serie av produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller avtagningsåtagande är fördelat över tiden;

Hallbar datalagring: varje medel som möjliggör för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att inom ångerperioden avstå från avtalet på distans;

Näringsidkare: den fysiska eller juridiska personen som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;

Avtal på distans: ett avtal där, inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, endast används en eller flera tekniker för kommunikation på distans fram till ingåendet av avtalet;

Teknik för kommunikation på distans: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt befinner sig på samma plats.

Allmänna villkor: dessa allmänna villkor från näringsidkaren.

 

Artikel 2 – Företagets identitet 

Webidu

Regent Smitsstraat 110

5272BD Sint-Michielsgestel

E-postadress: info@ravola.se

KvK-nummer: 88518906

Momsidentifikationsnummer: NL004617060B72

 

Artikel 3 – Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje ingånget avtal på distans och beställningar mellan näringsidkaren och konsumenten.

Innan avtalet på distans ingås kommer texten för dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det att anges innan avtalet på distans ingås att de allmänna villkoren kan ses hos näringsidkaren och de kommer på begäran av konsumenten så snart som möjligt utan kostnad att skickas.

Om avtalet på distans ingås elektroniskt, kan i avvikelse från föregående stycke och innan avtalet på distans ingås, texten för dessa allmänna villkor elektroniskt göras tillgänglig för konsumenten på ett sådant sätt att den enkelt kan sparas på en hållbar datalagring. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det att anges innan avtalet på distans ingås, var de allmänna villkoren elektroniskt kan ses och att de på begäran av konsumenten elektroniskt eller på annat sätt kommer att skickas kostnadsfritt.

I händelse av att förutom dessa allmänna villkor även specifika produkt- eller tjänstevillkor är tillämpliga, gäller det andra och tredje stycket motsvarande och konsumenten kan i händelse av motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, kommer avtalet och dessa villkor för övrigt att kvarstå och den berörda bestämmelsen ska ersättas med en bestämmelse som i ömsesidig överenskommelse så snart som möjligt närmar sig den ursprungliga strävan så mycket som möjligt.

Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas 'enligt andan' i dessa allmänna villkor.

Oklarheter om tolkningen eller innebörden av en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas 'enligt andan' i dessa allmänna villkor.

Artikel 4 - Erbjudandet Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under förutsättningar, anges detta tydligt i erbjudandet.

Erbjudandet är inte bindande. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder ska dessa vara en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företagaren.

 Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är endast indikativa och kan inte utgöra grund för skadestånd eller upplösning av avtalet.

 Bilder på produkterna är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med de verkliga färgerna på produkterna.

 Varje erbjudande innehåller information så att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta inkluderar särskilt:

 - priset inklusive skatter;

- eventuella fraktkostnader;

- hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;

- om ångerrätten är tillämplig eller inte;

- betalningssätt, leverans och utförande av avtalet;

- tidsramen för att acceptera erbjudandet, eller tidsramen inom vilken företagaren garanterar priset;

- avgiften för distanskommunikation om kostnaderna för användningen av distanskommunikationstekniken beräknas på en annan grund än det ordinarie grundpriset för det använda kommunikationsmedlet;

- om avtalet kommer att arkiveras efter att det ingåtts, och i så fall hur det kan nås av konsumenten;

- hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och eventuellt korrigera de uppgifter som han har lämnat i samband med avtalet;

- eventuella andra språk utöver nederländska som avtalet kan ingås på;

- vilka uppförandekoder företagaren har förbundit sig till och hur konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder via elektroniska medel;

- och den minsta varaktigheten för distansavtalet i händelse av en kontinuerlig transaktion. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.

Artikel 5 - Avtalet Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, vid tidpunkten för konsumentens godkännande av erbjudandet och uppfyllande av de där angivna villkoren.

Om konsumenten har godkänt erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart via elektronisk väg mottagandet av godkännandet av erbjudandet. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten häva avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa den elektroniska överföringen av data och ser till att det finns en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta ändamål.

Företagaren kan – inom ramen för lagliga bestämmelser – kontrollera om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, liksom alla fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av avtalet på distans. Om företagaren har goda skäl att inte ingå avtalet på grundval av denna undersökning, har han rätt att motiverat avvisa en beställning eller begäran eller att koppla särskilda villkor till utförandet.

Företagaren ska skicka följande information om produkten eller tjänsten till konsumenten skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett hållbart medium:

  1. besöksadressen till företagarens etablering där konsumenten kan vända sig med klagomål;
  2. villkoren och förfarandet för hur konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller en tydlig notering om att ångerrätten är utesluten;
  3. information om garantier och befintlig service efter köp;
  4. uppgifterna enligt artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om företagaren inte redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet ingicks;
  5. kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är av obestämd varaktighet. I fall av en långvarig transaktion är bestämmelsen i föregående punkt endast tillämplig på den första leveransen. Varje avtal ingås under förbehåll om tillräckligt tillgänglighet av de aktuella produkterna.

Artikel 6 - Ångerrätt Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att utan angivande av skäl ångra avtalet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från och med dagen efter det att konsumenten har mottagit produkten eller en förut angiven och för företaget känd representant.

Under ångerfristen ska konsumenten behandla produkten och förpackningen noggrant. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den omfattning som är nödvändig för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han returnera produkten tillsammans med alla medföljande tillbehör och – om det är rimligt möjligt – i sitt ursprungliga skick och förpackning till företaget, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av företaget.

Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till företaget inom 14 dagar efter att han mottagit produkten. Meddelandet ska göras av konsumenten genom skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt ska han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, exempelvis genom ett bevis på sändning.

Om kunden inte har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till företaget efter utgången av de i punkt 2 och 3 angivna fristerna, blir köpet bindande.

Artikel 7 – Kostnader vid återkallelse

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt är kostnaderna för att returnera produkterna konsumentens ansvar.

Om konsumenten har betalat en summa, kommer företaget att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter återkallelsen. Detta förutsätter dock att produkten redan har återlämnats till webbutiken eller att ett tydligt bevis på komplett återlämnande kan visas upp.

 Artikel 8 – Undantag från ångerrätten

Företaget kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter enligt beskrivningen i punkt 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företaget tydligt har angivit detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:

  1. som företaget har skapat enligt konsumentens specifikationer;
  2. som tydligt är av personlig karaktär;
  3. som av sin natur inte kan returneras;
  4. som snabbt kan försämras eller åldras;
  5. vars pris är bundet till fluktuationer på finansmarknaden som företaget inte har någon kontroll över;
  6. för enskilda tidningar och tidskrifter;
  7. för ljud- och videoinspelningar samt datorprogram där konsumenten har brutit förseglingen.
  8. för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:

  1. gällande logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som utförs vid en bestämd tidpunkt eller under en viss period;
  2. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
  3. gällande vadslagning och lotterier.

Artikel 9 – Priset

Under den i erbjudandet angivna giltighetstiden kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom prisändringar till följd av förändringar i momsavgifter.

Avvikelse från föregående punkt kan företaget erbjuda produkter eller tjänster vars priser är knutna till fluktuationer på finansmarknaden och där företaget inte har någon påverkan, med variabla priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att eventuellt angivna priser är riktpriser anges i erbjudandet.

Prisökningar inom 3 månader efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade regler eller bestämmelser. Prisökningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företaget har förhandlat om detta och:

  1. de är en följd av lagstadgade regler eller bestämmelser; eller
  2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med dagen då prisökningen träder i kraft.

De priser som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster inkluderar moms.

Samtliga priser är föremål för tryckfel och felaktiga sättning. Ingen ansvarighet accepteras för konsekvenserna av tryckfel och felaktiga sättning. Vid tryckfel och felaktiga sättning är företaget inte skyldigt att leverera produkten till det felaktiga priset.

 Artikel 10 – Överensstämmelse och Garanti

Företaget garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specificeringar som anges i erbjudandet, rimliga krav på duglighet och/eller användbarhet samt gällande lagar och/eller offentliga föreskrifter vid avtalets ingående. Om det har avtalats garanterar företaget också att produkten är lämplig för annan än normal användning.

En av företaget, tillverkaren eller importören lämnad garanti påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten har gentemot företaget enligt avtalet.

Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter måste skriftligen anmälas till företaget inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkter måste göras i originalförpackningen och i nyskick.

Företagets garantiperiod överensstämmer med tillverkarens garantiperiod. Företaget är dock aldrig ansvarigt för produkternas slutliga lämplighet för varje enskilt användningsområde av konsumenten, eller för eventuella råd om användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

- Konsumenten har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna själv eller låtit tredje part reparera och/eller bearbeta dem;

- De levererade produkterna har utsatts för abnorma förhållanden eller på annat sätt har behandlats vårdslöst eller i strid med företagets anvisningar och/eller behandlats enligt förpackningen;

- Den bristande dugligheten helt eller delvis beror på föreskrifter som staten har eller kommer att ställa angående arten eller kvaliteten på de använda materialen.

Artikel 11 – Leverans och utförande

Företaget ska iaktta största möjliga noggrannhet vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.

Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företaget.

Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar med lämplig skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att meddelas detta senast 30 dagar efter att han har lagt beställningen. I sådana fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell skadestånd.

Vid hävning enligt föregående punkt ska företaget återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer företaget att försöka tillhandahålla en ersättningsprodukt. Senast vid leveransen kommer det tydligt och begripligt att meddelas om att en ersättningsprodukt levereras. Vid ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt bekostas av företaget.

Risken för skada och/eller förlust av produkterna åvilar företaget fram till leverans till konsumenten eller en förut utsedd och för företaget känd representant, såvida inte uttryckligen annat har avtalats.

Artikel 12 – Långvariga avtal: Varaktighet, uppsägning och förlängning

 Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts för obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster med hänsyn till de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster mot slutet av den bestämda tiden med beaktande av de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp avtalen som nämnts i föregående stycken:

- När som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;

- Minst på samma sätt som de ingicks av honom;

- Alltid med samma uppsägningstid som företaget har avtalat för sig själv.

 Förlängning

Ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas tystlåtande för en bestämd tid. Avvikelse från föregående punkt kan göras för ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dagstidningar, nyhetstidningar och veckotidningar och tidskrifter kan förlängas tystlåtande för en bestämd tid på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tystlåtande för obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dagstidningar, nyhetstidningar och veckotidningar och tidskrifter.

Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dagstidningar, nyhetstidningar och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tystlåtande och upphör automatiskt vid utgången av prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet

Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, om inte skäligheten och skälig hänsyn motverkar uppsägning före den överenskomna varaktighetens slut.

Artikel 13 – Betalning

Om inte annat överenskommits, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att ångerrätten enligt artikel 6.1 har börjat gälla. Vid avtal om tillhandahållande av tjänster börjar denna period efter att konsumenten har erhållit bekräftelse på avtalet.

Konsumenten har skyldighet att omedelbart meddela företaget eventuella felaktigheter i de tillhandahållna eller angivna betalningsuppgifterna.

Vid konsumentens uteblivna betalning har företaget, förutom lagliga begränsningar, rätt att ta ut skäliga kostnader som tidigare meddelats till konsumenten.

 

Artikel 14 – Klagomålsförfarande

Klagomål angående genomförandet av avtalet ska lämnas in till företaget inom 7 dagar efter att konsumenten upptäckt bristerna och ska vara fullständiga och tydligt beskrivna.

Klagomål som har lämnats in till företaget ska besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en längre behandlingstid kommer företaget att inom 14 dagar från mottagandet svara med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig en mer detaljerad svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom samförstånd uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.

Ett klagomål hindrar inte företagets skyldigheter, om inte företaget skriftligen anger annat.

Om ett klagomål anses vara berättigat av företaget ska företaget efter eget val antingen kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna.

 

Artikel 15 – Tvister

På avtal mellan företaget och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor ska endast nederländsk lag tillämpas, även om konsumenten är bosatt utomlands.